Jak walczyć z chrapaniem?

Często bywa niesłusznie lekceważone i staje się obiektem żartów. Jednak chrapanie to poważna dolegliwość, która wiązać się może z niewyspaniem, zmęczeniem, a w przypadku bezdechu – skończyć tragicznie.

Chrapanie spowodowane jest wiotczeniem mięśni podczas snu. Rozluźnione ścianki gardła potrącane przez wdychane powietrze zaczynają wibrować - najsilniej robi to podniebienie miękkie. Także skrzywiona przegroda nosowa, przerośnięte migdałki czy języczek stawiają opór powietrzu i w efekcie wpadają w hałaśliwy rezonans. Szacuje się, że dolegliwość ta dotyka 60% mężczyzn i 40% kobiet po 60. roku życia, kiedy mięśnie naturalnie wiotczeją z wiekiem.

Jeśli chrapaniu towarzyszą bezdechy - kilkunastosekundowe przerwy w oddychaniu - sytuacja może być groźna. Brak dotlenienia podczas snu prowadzić może do nadciśnienia, arytmii, zawału czy przerostu prawej komory serca. Konieczna jest wtedy wizyta u laryngologa, który zweryfikuje przyczyny bezdechów i podejmie decyzję o dalszym leczeniu.

Istnieje jednak kilka domowych sposobów, by pozbyć się tej dolegliwości, uciążliwej dla współmieszkańców i groźnej dla dotkniętej nią osoby.

1. Pozycja podczas snu

Chrapanie wzmaga się podczas spania na wznak, gdyż podstawa języka opada w tył gardła. Najlepiej jest spać na boku, z wyprostowanymi nogami. Niektóre osoby wszywają sobie w pidżamę niewielkie piłeczki, które podczas bezwiednego przewracania się uciskają plecy i wywołują dyskomfort. Ponadto dobrze jest stosować płaskie poduszki. Warto pamiętać, że najgorszą pozycją jest tzw. płodowa - ściśnięte płuca nie pracują w pełni, a podkulone nogi mają spowolnione krążenie.

2. Infekcje

Choroby górnych dróg oddechowych nasilają chrapanie. Katar, zapalenie zatok nosowych czy migdałków powodują, że powietrze ma mniejszą przestrzeń cyrkulacji i w związku z tym częściej dochodzi do rezonansu. Zaleczenie infekcji udrażnia oddychanie, a tym samym zmniejsza siłę chrapania.

3. Dotlenienie

Wieczorny spacer na świeżym powietrzu i właściwe przewietrzenie sypialni przed snem mają ogromny wpływ na jakość snu. Jeśli warunki nie pozwalają na inną formę aktywności fizycznej, warto wykonać choćby kilkanaście głębokich wdechów przy otwartym oknie przed udaniem się na spoczynek.

4. Nadwaga

Nagromadzony na podbródku i szyi tłuszcz uciska górne drogi oddechowe. Ponadto nadmiar kilogramów zmniejsza objętość klatki piersiowej i niekorzystnie wpływa na proces swobodnego oddychania. Zostało udowodnione naukowo, że osoby z nadwagą chrapią o wiele częściej i głośniej niż te pozbawione zbędnych kilogramów.

5. Używki

Alkohol - zwłaszcza wypity przed snem - rozluźnia mięśnie. Zwiotczały język i gardło blokują przepływ powietrza. Papierosy z kolei powodują niedotlenienie organizmu, podrażnienie gardła i obrzęk śluzówki. Poza tym nikotyna powoduje zaleganie śliny w krtani i tchawicy, zwiększając problemy z wydychaniem.

6. Posiłki

Ostatni powinien być spożyty dwie - trzy godziny przed snem. Należy unikać ciężkostrawnych kolacji i przejadania się, gdyż zaowocować to może nie tylko kłopotami żołądkowymi, które spowodują zaburzenia snu, ale i zwiększonym ciśnieniem, czyli wzrostem zapotrzebowania organizmu na tlen.

7. Preparaty ziołowe

Wszelkie leki nasenne czy uspokajające należy przyjmować wyłącznie po konsultacji z lekarzem. Można natomiast stosować krople ziołowe, które ułatwiają oddychanie. Aplikuje się je do nosa i są dostępne w aptekach bez recepty. Ich działanie przynosi jednak tylko doraźne rezultaty, które mijają, jeśli osoba cierpiąca na dolegliwości związane z chrapaniem nie zmieni swojego trybu życia, zwłaszcza w zakresie przyjmowania używek i walki z nadwagą. 

Losowe

Kształt twarzy a kształt fryzury
2017-07-28

Kształt twarzy a kształt fryzury

Za to, jak wyglądamy, odpowiadają geny; za to, jak chcielibyśmy wyglądać, odpowiada z kolei nasza wyobraźnia. Swój image zawsze można pop...

Men-log.pl | Męska strona internetu