Snooker - zasady gry

Gra autorstwa angielskiego porucznika sir Neville'a Chamberlaina, powstała w 1875 roku w Indiach. Kojarzy się z rozrywką dżentelmenów. Szybko zyskała popularność, która nie maleje po dziś dzień.

Do gry służy stół o wymiarach 3569 mm x 1778 mm i wysokości mierzonej od podłoża do najwyższej części, wynoszącej od 851 mm do 876 mm. Jego rama powinna być wykonana z mahoniu, a blat z płyt łupkowych pokryty jest zazwyczaj zielonym wełnianym suknem. Stół ma sześć kieszeni, rozmieszczonych w rogach oraz w połowie dłuższych krawędzi.

Kije do snookera mogą być różnej długości, dostosowanej do wzrostu zawodnika, jednak nie mogą być krótsze niż 914 mm. Najczęściej wykonuje się je z jesionu lub klonu, droższe modele produkowane są ręcznie z dodatkami drewna hebanowego lub palisandru. Do gry używa się 22 bil: rozgrywającej białej, 15 czerwonych oraz pozostałych kolorowych punktowanych. Wszystkie mają taką samą masę oraz średnicę równą 52,5 mm.

W grze można stosować przyrządy pomocnicze, takie jak podpórki pod kije, przedłużki i nasadki.

Partię snookera rozgrywają dwie strony - pojedynczy zawodnicy lub drużyny.

Przed rozpoczęciem rozgrywki bile ustawiane są przez sędziego na stole - 15 czerwonych zgrupowanych jest w trójkąt równoboczny, zielona, żółta i brązowa na średnicy półokręgu (tzw. Pole D), bila niebieska umieszczana jest w "Punkcie Centralnym", różowa w "Puncie Piramidy" a czarna w "Punkcie Głównym".

Rozpoczynający rozgrywkę ustawia białą bilę w dowolnym miejscu "Pola D" (nie może ona dotykać innych). Jego zadaniem jest trafienie nią w jedną z bil czerwonych w taki sposób, by ta znalazła się w kieszeni. Jeśli mu się to nie uda, kolejkę przejmuje drugi gracz. Kijem wolno uderzać wyłącznie w białą bilę.

Za każdą wbitą czerwoną bilę zawodnik otrzymuje jeden punkt. Wtedy musi wbić którąś z bil kolorowych - informuje o swoim wyborze przeciwnika i sędziego. Później znów do kieszeni trafić musi bila czerwona, a po niej kolorowa. Punkty za poszczególne kolory sumowane są na bieżąco. Bile czerwone nie wracają na stół, zaś kolorowe umieszczane są na swoich pierwotnych miejscach. Po wyeliminowaniu wszystkich bil czerwonych gracz musi umieścić w kieszeniach stołu bile kolorowe w kolejności zgodnej z ich rosnącą wartością punktową - na tym etapie nie wracają już na stół. Przy każdym chybieniu kolejkę przejmuje strona przeciwna.

Cechą charakterystyczną snookera jest - wywodząca się z dżentelmeńskiej tradycji - zasada, że zawodnicy sami przyznają się do fauli, nawet jeśli nie wychwyci ich sędzia. Faul zachodzi, gdy któraś z bil wyleci poza obręb stołu, wbity zostanie kolor inny od rozgrywanego, gracz dotknie kijem bili innej niż biała lub dotknie białej czymś innym niż końcówką kija. W przypadku faulu przeciwnik dostaje cztery punkty lub wartość rozgrywanej bili - zależnie od tego, co jest większe. On też decyduje, czy przejmuje rozgrywkę czy pozostawia ją dotychczasowemu zawodnikowi.

Liczba punktów zdobytych podczas jednego podejścia do stołu nosi nazwę break. Najwyższy możliwy do uzyskania wynosi 147 punktów i ma miejsce w sytuacji, w której po każdej bili czerwonej wbijana byłaby czarna. Osiągnięciu granicy 100 punktów zawsze towarzyszą brawa publiczności.

Losowe

Men-log.pl | Męska strona internetu